Brandrisico’s in de metaalrecycling: Wat je als verzekeringsadviseur moet weten 

Recyclingbedrijven zijn er in veel verschillende soorten, denk aan recycling van steen en puin, papier en karton, plastic en kunststof, hout, textiel, batterijen, metaal/schroot, bouw- en sloopafval, huishoudelijk afval, organisch afval, gevaarlijk (chemisch) afval etc. In dit artikel gaan we specifiek in op metaalrecyclingbedrijven en de bijbehorende brandrisico’s.  

De grootste risico’s 

Een groot gevaar bij metaalrecycling schuilt in de mogelijke aanwezigheid van lithium-ion batterijen en lachgas- cilinders die vaak onopgemerkt tussen het aangeboden materiaal zitten. Deze batterijen kunnen bij de verdere verwerking tot ontbranding komen en lachgascilinders kunnen ontploffen. Gevolg, grote schade aan machinerieën en mogelijk ook aan de gebouwen. Maar ook een risico voor de veiligheid van de medewerkers. Anders dan bij bijvoorbeeld de industriële maakindustrie ontvangen metaalrecyclers vaak een grote verscheidenheid aan materialen, waarbij je niet altijd exact weet "wat je in huis” haalt. Het komt ook voor dat er materiaal bij metaalrecyclers wordt aangeleverd vanuit andersoortige afvalstromen, wat de brandrisico's kan vergroten.  

Maatregelen om risico’s te beheersen 

De meest voorkomende oorzaken van brand bij metaalrecyclingbedrijven zijn de Lithion-ion batterijen. De veelal snelle branduitbreiding komt door de diversiteit aan materialen zoals verfblikken met restjes verf op terpentine basis, kunststoffen en rubberen onderdelen die met het metaal worden binnengebracht. Om dit risico effectief te beheersen, is een goede ontvangstcontrole (protocol) essentieel, waarbij gestorte ladingen visueel geïnspecteerd worden. Daarnaast kan branddetectie- en blussystemen op machines zoals shredders, schrootschaar en pers het verschil maken. Preventieve maatregelen zoals zoveel mogelijk gesorteerde opslag in compartimenten opgebouwd van bijvoorbeeld legio betonblokken (zowel inpandig als op buitenterrein) en bewaking doormiddel van thermografische camera’s met doormelding naar een Particuliere Alarm Centrale (PAC). Een blusrobot kan hier nog een goede toevoeging op zijn. Een tijdige signalering kan een schade aanzienlijk beperken. Daarnaast, goed getrainde medewerkers zullen veiligheidsprocedures strikt naleven, waardoor de kans op incidenten aanzienlijk wordt verkleind. 

Risico-inventarisatie en verzekeringsoplossing 

Bij het verzekeren van metaalrecyclingsbedrijven (en ook de andere recyclingbedrijven) is een grondige risico-inventarisatie vooraf op locatie onmisbaar. Coen de Smidt, gespecialiseerd risicodeskundige bij SUREbusiness, kan dit uitvoeren. Samen met jou en de ondernemer beoordeelt hij de processen, keuringen van installaties en de naleving van veiligheidsprocedures. Op basis van deze inventarisatie wordt een maatwerkoplossing gecreëerd die aansluit bij de specifieke situatie en wensen van het bedrijf. Een jaarlijkse herinspectie wordt sterk aanbevolen om brandrisico's beheersbaar te houden en zo je relatie verzekerbaar te houden. SUREbusiness staat klaar om jou en je klanten te ondersteunen met de juiste expertise en verzekeringsoplossingen. Laat het ons weten als we je kunnen helpen! 

Inloggen SUREnet Inloggen
Cookievoorkeuren

Wij gebruiken onze eigen cookies en cookies van derden voor statistische en analytische doeleinden om u de beste ervaring op onze website te bieden.

Meer informatie vindt u in ons cookiebeleid
Wij geven om uw privacy

U kunt uw cookie-voorkeuren instellen door de verschillende hieronder beschreven cookies te accepteren of te weigeren

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken door basisfuncties zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde delen van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet goed functioneren.

Vereist
Voorkeuren

Met voorkeurscookies kan een website informatie onthouden die de manier verandert waarop de website zich gedraagt of eruit ziet, zoals uw voorkeurstaal of de regio waarin u zich bevindt.

Statistieken

Statistische cookies helpen website-eigenaren te begrijpen hoe bezoekers omgaan met websites door anoniem informatie te verzamelen en te rapporteren.

Marketing

Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers op verschillende websites te volgen. Het is de bedoeling advertenties weer te geven die relevant en aantrekkelijk zijn voor de individuele gebruiker en daardoor waardevoller voor uitgevers en externe adverteerders.